470 účinkujúcich z 32 obcí:
• Bacúch • Badín • Beňuš • Braväcovo • Brehy • Budča • Bzenica • Čierny Balog • Dolná Ždaňa • Heľpa • Horná Ždaňa • Horné Pršany • Hronsek • Jasenie • Nová Baňa • Ostrá Lúka • Podkonice • Pohorelá • Polomka • Prestavlky • Priechod • Staré Hory • Strelníky • Šalková • Špania Dolina • Šumiac • Tekovská Breznica • Tekovské Nemce • Telgárt • Tŕnie • Závadka nad Hronom • Železná Breznica
50 sólistov, spevákov a inštrumentalistov
9 ľudových hudieb v rôznych zoskupeniach
22 ženských speváckych skupín
9 mužských speváckych skupín
6 miešaných speváckych skupín
Ideový námet a realizačná koncepcia:
VILIAM JÁN GRUSKA
Príprava, výber a zostavenie:
SVETOZÁR STRAČINA, IGOR MEDLEN
Jazykovedná spolupráca:
Anton Habovštiak
Spolupracovníci prípravy a realizácie:
Rudolf Veselovský, Viliam Ján Gruska, Mária Kočišová, Juraj Kováč,
lgor Kovačovič, Viera Sásiková
Nahrávky boli vyhotovené v Československom rozhlase, štúdio Banská Bystrica vo februári a v marci 1979.
Hlavný partner:
Panoráma ľudovej piesňovej a hudobnej kultúry
"V roku 1978 uzrel svetlo sveta gramoalbum Orava, prvý titul z edičného radu Panoráma ľudovej piesňovej a hudobnej kultúry. Ďalšími boli Pohronie, Liptov, Podpoľanie, Kysuce a Terchovská dolina a Gemer a Malohont. Celá edícia bola výsledkom série regionálnych programov uvádzaných postupne na Folklórnych slávnostiach pod Poľanou v Detve, väčšinou pod dramaturgickým aj režijným vedením Viliama Jána Grusku. Z jeho tvorivej dielne vzišiel aj námet na zdokumentovanie hudobnej kultúry jednotlivých regiónov. K realizácii sa pridal Svetozár Stračina a ďalší spolupracovníci. Tak vznikol jeden z najvýznamnejších projektov svojej doby, zameraný na zaznamenanie a sprístupnenie ľudovej piesňovej a hudobnej kultúry jednotlivých regiónov stredného Slovenska prostredníctvom verejnosti prístupnej formy, zvukových nosičov."
Vladimír Kyseľ
Venované pamiatke
Viliama Jána Grusku,
Svetozára Stračinu,
ako aj všetkým spevákom, hudobníkom, inštrumentalistom a ostatným tvorcom, ktorí sa na príprave gramoalbumov podieľali.
POHRONIE v poriečí Hrona od jeho prameňa po Hronský Beňadik
Po 40 rokoch prinášame súčasným i budúcim generáciám nové exkluzívne vydanie legendárneho albumu POHRONIE vo výnimočnom formáte, ktorý obsahuje 4 CD s originálnymi remastrovanými nahrávkami a 140 stranovú knižku s fotkami, textami piesní, príspevkami autorov a informáciami o účinkujúcich a obciach.
Pôvodné vydanie Pohronie
"Príprava vydania gramoalbumu POHRONIE sa začala na jeseň roku 1977 súbežne s prípravou scénického programu o ľude a jeho kultúre vo vymedzenom úseku poriečia Hrona, od jeho prameňa po Hronský Beňadik, v celkovej dĺžke 110 km. Toto vymedzenie spádovej oblasti pre zostavenie gramoalbumu vychádza z komplexného rozčlenenia stredoslovenského kraja na celky podľa starého župného delenia, buď podľa etnickej príbuznosti alebo podľa súčasného administratívno-politického delenia kraja. V rámci prípravy scénického uvedenia programu sa podarilo oživiť záujem o zachovanie prejavov ľudovej kultúry v 22 obciach vymedzeného úseku poriečia Hrona."
Igor Medlen
Nové vydanie Pohronie
Obsah
PANORÁMA ĽUDOVEJ PIESŇOVEJ A HUDOBNEJ KULTÚRY – PROJEKT S MIMORIADNYM VÝZNAMOM PRE SÚČASNOSŤ (2020)
Vladimír Kyseľ
dramaturg, režisér, dokumentarista a zakladateľ Centra pre tradičnú ľudovú kultúru
V roku 1978 uzrel svetlo sveta gramoalbum (dvojplatňa) s názvom Orava. Išlo o prvý zo série gramoalbumov z edičného radu Panoráma ľudovej piesňovej a hudobnej kultúry. Ďalšími titulmi (vždy 4 gramoplatne) boli Pohronie, Podpoľanie, Liptov, Kysuce a Terchovská dolina a Gemer a Malohont (posledný titul vyšiel ako 4 CD) ...
POZNÁMKY, SPOMIENKY PO TEMER POLSTOROČÍ... (2021)
Rudolf Veselovský
v čase prípravy a realizácie gramoalbumu POHRONIE metodik pre hudbu
na Krajskom osvetovom stredisku, Banská Bystrica
Po gramoalbume ORAVA uzrel svetlo sveta gramoalbum POHRONIE. Úžasný projekt, v každom ohľade nadčasový. Z dvoch LP boli odrazu štyri, na ktoré Svetozár Stračina vybral 141 vzácnych piesní z 32 obcí s obsažnou notovou a textovou prílohou. Aj keď tých podkladových a v prvom kole priamo v obciach nahraných pohronských ľudových melódií bolo aj do 2000, v štúdiu sa nahralo „iba” viac ako 300 piesní a melódií ...
PANORÁMY – DIELO MIMORIADNEHO VÝZNAMU (2020)
Alžbeta Lukáčová
etnomuzikologička a hudobná dramaturgička
Zvuková edícia Panoráma ľudovej piesňovej a hudobnej kultúry patrí k najvýznamnejším projektom, ktoré boli v našom prostredí v oblasti vydávania ľudovej hudby realizované. Platí to pre celú históriu zaznamenávania a sprístupňovania hudobno-folklórnych prejavov verejnosti, ktorých korene siahajú do 20. rokov 20. storočia. Dodnes, teda do obdobia digitálnej techniky, sa žiadny väčší a komplexnejší počin nezrealizoval ...
Edičná poznámka (1981)
Viliam Ján Gruska
Prebúdzať a oživovať záujem o hlbšie poznávanie ľudovej kultúry vlastného národa, to je jeden z hlavných cieľov Folklórnych slávností pod Poľanou v Detve. Krajské osvetové stredisko v Banskej Bystrici, ich ideový usmerňovateľ, vytvára už viac rokov také podmienky, aby sa programy a podujatia, každoročne realizované počas troch júlových dní, premieňali na kvalitu, ktorá by zasiahla čo najširšie vrstvy našej spoločnosti. Z trojdňových slávností sa stáva celoročné dianie, organicky prepojené s celou štruktúrou záujmovo-umeleckej činnosti a tvorby.
Korene a súčasnosť ľudovej piesne a hudby v poriečí Hrona (1981)
Svetozár Stračina
Spevná a hudobná ľudová kultúra, ktorá je dodnes živá v obciach poriečia Hrona, predstavuje veľmi širokú a pestrú škálu tvarov, typov a žánrov, z ktorej bolo veľmi ťažké vybrať a uviesť na gramoplatniach to najkrajšie a najpodstatnejšie. Na tomto území sa dodnes vyskytuje veľa piesní, ktoré najpravdepodobnejšie vznikali ešte v dobe rozvíjajúcej sa roľníckej kultúry. Sú to piesne hlavne z nižšie položených obcí poriečia Hrona (Ostrá Lúka, Bzenica, ale aj Badín, Hronsek ai.).
O nárečiach v poriečí Hrona (1981)
Anton Habovštiak
O našich nárečiach je známe, že ich členenie na území Slovenska je nezvyčajne bohaté, o čom svedčí dokonca aj jedno z našich prísloví, lebo vraj „čo dedina, to reč iná“. Uvedené príslovie, pravdaže, neplatí do dôsledkov. Chce nám iba pripomenúť, že nárečová rozdrobenosť na Slovensku je naozaj značná, a to je napokon pravda. Príčiny nárečovej rozdrobenosti sú veľmi rozmanité a zasluhujú si pozornosť nielen preto, že sú z viacerých príčin veľmi zaujímavé, ale najmä preto, že bezprostredne súvisia s dejinami nášho národa a s vývinom našej spoločnosti.
Viac si prečítate v novom vydaní Pohronie
CD1 - od Hronského Beňadika po Zvolen
Budča [2:48]
- 1.1. Vijeme Anki vienočok
- 1.2. Leťia pávi, leťia
Železná Breznica [1:10]
- 2.1. Šošovička biela, gďe to ďieuča bíva
Ostrá Lúka [6:53]
- 3.1. V ostrelúckom závoze, štiri voli vo voze
- 3.2. Už som fšetko prepiu, má milá, beda mňe
- 3.3. Ja sa volám Jano, huncút moje meno
- 3.4. Ej, paňe náš, paňe náš, ej, dajže nám oldomáš
Tŕnie [7:52]
- 4.1. Jedna sestra brata mala
- 4.2. Stojí hruška f saďe, zelení vŕšok má
Prestavlky [3:07]
- 5.1. Keť som išieu kolo mlina
- 5.2. Povedala mamka, že ja lúbim Janka
Horná Ždaňa [1:43]
- 6.1. Jáňe milí, Jáňe, gďe ťa hľadať máme?
Dolná Ždaňa [3:50]
- 7.1. Hora, hora papierová
- 7.2. Pri stuďienki prala plienki
- 7.3 Pola tích Varsou je velkí kameň
- 7.4 Pije, pije, na kolaji táča
- 7.5 Jaňíčko, biela hus, kŕmila bi ťa z úst
- 7.6 Slúžila som v Bistrici
Bzenica [4:04]
- 8.1. Žali zme mi žítko pod zelenov horov
- 8.2. Hibaj, ďiouča, hibaj za mňa
- 8.3. Keť som bola pana, sloboda mi bola
- 8.4. Poslali ma jačmeň viazať
Tekovská Breznica [4:07]
- 9.1. Na kraji Paríža krčma maľovaná
- 9.2. Ňieto krajšieho ďieučaťa
Brehy [3:11]
- 10.1. A ja na tích Brehách kamarátku mám
- 10.2. Ňeoklamau som sa, iba na žeňe
- 10.3. Spala som ja na seňe
- 10.4. Až tam dolu g Dunaju, cingi-lingi-brnk
Tekovské Nemce [3:28]
- 11.1. Na ťích Ňencí bubnuvali
- 11.2. Ťie bieleňie vankúše
- 11.3. Otvárajťe bránu
Nová Baňa [4:55]
- 12.1. Pod horou bívame, preto ňič ňemáme
- 12.2. Ach, mužík muoj, prečo si mi zomreu
- 12.3. Dolu Starou hutou bistrá voda ťečie
- 12.4. Išieu baňík na špacírku, ku-kuk
CD2 - od Zvolena po Brezno
Šalková [2:30]
- 1.1. Piesňe moje, piesňe, veď vás ja vela viem
- 1.2. Akože ťen chudobňí žije
Staré Hory [1:45]
- 2.1. Staré Hory, hori, perlové údolí
Špania Dolina [3:36]
- 3.1. Išiov strašiak do huti
- 3.2. Pri Kereši bieli dom
- 3.3. Ňepuojďem k ňej, čo ma po ňej
Horné Pršany [4:33]
- 4.1. F tom pršianskom poli virástov strom
- 4.2. Hrmelo, pršalo, ťej noci dva razi
- 4.3. Keť som išla po záhumňí, postretla som dutka
- 4.4. „Šikovňi čardáš“
Badín [4:31]
- 5.1. Ťašká je veru, tá moja mišlienka
- 5.2. Ponad naše humná preleťela vlha
Hronsek [5:36]
- 6.1. Viriastou mi pod oblok majorán
- 6.2. Keď som ja ťie koňe pásou
- 6.3. Kebi si ti chcela, ja bi chcel
- 6.4. Zasiau som žitko, ňebuďem ho žať
- 6.5. Oliva, oliva, zelená oliva
Priechod [3:46]
- 7.1. Fašange, Ťuríce, Velká noc príďe
- 7.2. Skákaua do konopí, skákaua do lanu
- 7.3. Fašangoše, tarangoše, od Velkího piatku
- 7.4. Zasiali zme, zasiali zme šošovičku z ovsom
- 7.5. Fašange sa kráťia, uš sa ňenavráťia
Podkonice [4:21]
- 8.1. Oj, čích že je to šesť volou
- 8.2. Valášok, valášok, f tej čierňej košeli
- 8.3. „Zatrojčiť“
- 8.4. Jaňík s Príbeliec, pekňí mláďeňec
- 8.5. Kališťia, Baláže, chudobná ďeďina
Strelníky [4:23]
- 9.1. Ej, povej, vetrík, povej, po hore zeleňej
- 9.2. Prekrikovačky na lúkach
- 9.3. Horička buková na dvanásť konárov
Jasenie [4:54]
- 10.1. Sám svatí Ján oheň klaďie
- 10.2. Koľko na ňebi hviezd, toľko na rok ňeviest
- 10.3. O Jáňe, Jáňe, o Jáňe, na brezňianskom jarmoce
- 10.4. „Hra o Dorote“
Čierny Balog [5:53]
- 11.1. Vichoďí slňiečko spoza hori
- 11.2. Išli furmaňi z hori pomali
- 11.3. V našom dvore rasťie trnosľiuka
CD3 - od Brezna po prameň Hrona
Beňuš [5:26]
- 1.1. Keď sa milí na vojnu brau
- 1.2. Čo sa stalo jednej žeňe
- 1.3. Medzi doľinami, medzi vŕški
- 1.4. Vojtko zomrel a ja zostál
Braväcovo [5:21]
- 2.1. Ťečie voda z javora, rovno milej do dvora
- 2.2. Čo sa mi stalo f ponďelok ráno
- 2.3. Už zme sa fšeci g Betlemu zišľi
- 2.4. Hej, pásou Feder ouce, funfárom
- 2.5. Daj pán boh dňes večer veseľí
- 2.6. Už sa od vás odberáme, ľebo ouce dojiť máme
Polomka [6:31]
- 3.1. Novoročné vinše
- 3.2. Novi rok nam nastav zňenazdaňa
- 3.3. No ľen koňik, no ľen ďalej
- 3.4. Lavicka ľimbova, kebis bula moja
Telgárt [6:02]
- 4.1. Ukuj mi, kovačku, sekeročku
- 4.2. Na zelenej luke kopa sena
- 4.3. Ňerubaj, ňesťinaj, bučka zelenoho
- 4.4. Hore tim Ťelgartom zuata reťazočka
Bacúch [1:44]
- 5.1. Ja takiho muža mám, čo ma ňigdáj ňebije
- 5.2. Hibaj dolu s voza, ňestoj ako koza
Závadka nad Hronom [2:37]
- 6.1. Závatská Kičera, poluomski Labošov
- 6.2. Dobre mi je, dobre, pri maťeri mojej
- 6.3. Či sa tu boskame, či ďalej pojďeme
Heľpa [5:40]
- 7.1. Nat tou Heľpou jasne hviezdi svieťa
- 7.2. Ej, hop, hop, hop, hop, hop, hop
- 7.3. Saďila smeriečki v horičke zeľenej
Pohorelá [5:47]
- 8.1. Rubare, rubare, čo po vas zestaňe
- 8.2. Kosi mily, kosi, zeľene travičke
- 8.3. „Čipykre" – Kamizolka zelena, mojej milej podobna
- 8.4. Z Bresťinek žech zyšel, aňich ňehamoval
- 8.5. Hoc aj Pohorelá mala, aj chudobna
Šumiac [6:57]
- 9.1. Ovečka, beľička, zvonkom požbrnkuje
- 9.2. Horička horarom, sekerka rubarom
- 9.3. Či je tota, či ňe tota, čo rano fstavala
- 9.4. Hej ponad Košariska biela hus ľeťela
- 9.5. Na Kráľovej hoľi stojí strom zelení
CD4 - príležitostné piesne
Uspávanky [2:19]
- 1.1. Hajaj, hajajže mi, búvaj
- 1.2. Usňiže mi, usňi, ti malá Aňička
- 1.3. Hajaže mi, haja, šua maťi do hája (Priechod)
Ľúbostná balada [2:00]
- 2.1. Mračí sa, mračí, že pršať buďe (Strelníky)
Regrútska pieseň [3:39]
- 3.1. Ešťe raz sa pozrem na heľpiansku faru (Heľpa)
Svadobné piesne [15:07]
- 4.1. Ej, iďeme, iďeme ako ťie mátohe
- 4.2. Pohárik, pohárik, s kerejže si huťi
- 4.3. Stará Koreňovie má peňazí hrču
- 4.4. Ťen muoj muž je ako pes (Priechod)
- 5.1. Otvariajťe branu, branu malovanu (Telgárt)
- 6.1. Ej, koť ťa budu čepiť, ej, do novoho čepca (Telgárt)
- 7.1. Lietala, behala siva hus po dvore (Šumiac)
- 8.1. Mlynare, mlynare, zastavujťe reky
- 8.2. Ňeto tego na sveťe, čo moj vrkoč rospleťe
- 8.3. Teraz si ty, Hanko, teraz si ty rozvaš (Pohorelá)
Muzikanti z Čierneho Balogu [9:51]
- 9.1. Oči, oči, čierne oči
- 9.2. Ešťe ja raz do vás puojďem
- 9.3. Joj, čože robíš, Jaňík, medzi dvoma báňi
- 9.4. Keť sa hora rozvíjala, hoja-ja
- 9.5. Rozkvitajú zeľenie jahodi
Pri muzikách z Horehronia [13:39]
- 10.1. Hore tim Ťelgartom telegrafi stoja (Telgárt)
- 11.1. Zvaliua sa skaua
- 11.2. Ňežalej sa miua, ňežalej sa (Telgárt)
- 12.1. Uboče, uboče, zeleňie uboče (Telgárt)
- 13.1. Naprostred ďeďiny
- 13.2. Prepelička, prepelička pekňe prepeľuje (Pohorelá)
- 14.1. Listočku dubovi, ňepadaj do vody (Šumiac)
- 15.1. Ksem sa ženiť, peňiaški šporovať (Šumiac)
- 16.1. Keť šuhaj vandrovau, horko oplakovau (Šumiac)
- 17.1. Zahrajže mi, zahraj, šumiacka muzika (Šumiac)
Notové zápisy
POZNÁMKY K TRANSKRIPCII PIESNÍ (1981)
Svetozár Stračina
Notový zápis je grafickým znázornením zvukového záznamu. Noty sú však mŕtve bez interpretácie, tobôž zápisy folklórneho piesňového a hudobného materiálu. Pri počúvaní nahrávok piesní alebo hudobných ukážok vnímame krásu melódie, osobitosť hlasu alebo farbu hudobných nástrojov, spôsob spevu, štýl hry. Vnútornú organizáciu výstavby piesne alebo hudobnej ukážky si málokto uvedomí bez grafického – notového – zobrazenia.
Viac si prečítate v novom vydaní Pohronie
Ukážka notového zápisu.
CD1 - od Hronského Beňadika po Zvolen
Brehy Budča Bzenica Dolná Ždaňa Horná Ždaňa Nová Baňa Ostrá Lúka Prestavlky Tekovská Breznica Tekovské Nemce Tŕnie Železná BreznicaCD2 - od Zvolena po Brezno
Badín Čierny Balog Horné Pršany Hronsek Jasenie Podkonice Priechod Šalková Špania Dolina Staré Hory StrelníkyCD3 - od Brezna po prameň Hrona
Bacúch Beňuš Braväcovo Heľpa Pohorelá Polomka Šumiac Telgárt Závadka nad HronomCD4 - príležitostné piesne
Ľúbostná balada Muzikanti z Čierneho Balogu Pri muzikách z Horehronia Regrútska pieseň Svadobné piesne UspávankyAutori projektu
Viliam Ján Gruska
Osobnosť slovenskej kultúry, scénograf, filmový architekt, pedagóg, etnograf, dramaturg, scenárista a režisér, pútnik kultúrou a históriou slovenského národa, ktorý určujúco inicioval, inšpiroval a ovplyvnil činnosť a tvorbu folklórnych súborov, folklórnych skupín, ideu a dramaturgiu desiatok programov, projektov, festivalov a ich scén, tvorbu množstva filmových a televíznych diel a mysle mnohých ľudí ...
Svetozár Stračina
Hudobný skladateľ, ktorého tvorba čerpala z domácej tradície a inšpirovala sa ňou, z nej vyrastal, bola obohatená vlastnou invenciou, fantáziou, ktorá sa formovala hĺbkou poznania. Poznať kultúru svojho národa si skladateľ pokladal za povinnosť kvôli opodstatnenosti svojej umeleckej tvorby. Charakterizovali ho také vlastnosti ako citlivosť, zásadovosť, priateľskosť, tolerancia, pracovitosť. Bol umelcom v slobodnom povolaní.
Ideový námet a realizačná koncepcia: VILIAM JÁN GRUSKA
Príprava, výber a zostavenie: SVETOZÁR STRAČINA, IGOR MEDLEN
Jazykovedná spolupráca: Anton Habovštiak (čítať životopis)
Zodpovedný redaktor: Viktor Szarka
Transkripcia piesní: Svetozár Stračina
Spolupracovníci prípravy a realizácie: Rudolf Veselovský, Viliam Ján Gruska, Mária Kočišová, Juraj Kováč, lgor Kovačovič, Viera Sásiková
Hudobná réžia: Gregor Roletzký
Asistent hudobnej réžie: Branislav Vargic
Zvuková réžia: Vladimír Lehoťan
Technická spolupráca: Dobroslav Chrobák
Organizačná spolupráca pri nahrávaní: Adela Hrachová, Jozef Lehoťan, Zuzana Lehoťanová
Nahrávky boli vyhotovené v Československom rozhlase, štúdio Banská Bystrica
Nahrávanie sa uskutočnilo v dňoch: 17., 18. februára a 3., 4., 17., 18. marca 1979
Zostrih nahrávok: 31. marca, 1., 22. apríla 1979
Fotografie ©: Karol Demuth, Viliam Ján Gruska, archív V. J. G., Jozef Šalka, Ľudovít Dellert, František Hereta
Návrh pôvodnej obálky a grafická úprava: Jozef Gális OPUS, n. p., Bratislava
Export: Slovart, Bratislava
Tlač: Grafobal, n. p., Skalica
Editori: OPUS, Československé hudobné vydavateľstvo, n. p., Folklórne slávnosti pod Poľanou v Detve
Prvé vydanie: ℗ OPUS 1981
Iniciátori nového vydania: Július Jackuliak, Igor Kottman
Produkcia nového vydania: Viliam Gruska ml.
Autor kresby na obálke: Ján Kulich © Galéria Jána Kulicha, Zvolenská Slatina, www.galeriajanakulicha.sk
Remastering: Boris Dobiš
Grafická úprava: BEBOP, s. r. o., Tibor Lovas
Webdesign: Ľubo Ivančák – LL studio, www.llstudio.sk
Jazyková korektúra: Hana Hlôšková
Vydané v spolupráci s Občianskym združením Archív Viliama Jána Grusku, www.viliamjangruska.sk
Nové vydanie: 2021
℗ 1981 OPUS • ℗ © 2021 FEELING, na základe licencie OPUS, a. s. AX-0027-2-731
Poznámka: Napriek možným novým pohľadom na problematiku dal vydavateľ prednosť historickej hodnote diela.
Poďakovanie za pomoc a podporu pri zostavovaní nového vydania patrí:
Jurajovi Dubovcovi, Vladimírovi Kyseľovi, Rudolfovi Veselovskému, Márii Molčanovej, Alžbete Lukáčovej, Hane Hlôškovej, Tiborovi Lovasovi a Ľubovi Ivančákovi.
Hlavný partner:
Partneri:
Nájdete nás aj na Facebooku: facebook.com/panoramaludovejkultury